lifeofmimmi.blogg.se

En tjej på 22 år som bloggar om sitt liv. Satsar stenhårt på träningen, skolan , livet i sig och det är alltid full fart! Just sit back and relax.

The healthy road

Allmänt Permalink1
Ska försöka fortsätta min berättelse om min hälsoresa tänkte jag. Det var när jag och min sambo träffade en PT från Australien nu i Juni som vändningen kom. Vi träffade honom mest på "skoj" skulle jag nog säga men vi båda hade olika slags mål för oss själva. Träning har alltid varit viktigt för oss och vi har alltid försökt få till rätt så många pass i veckan. Det jag däremot hade märkt med min kropp var att jag trots hård träning och en god hälsa ändå inte uppnådde mina mål jag hade. Det var som att min kropp tog tvärstopp mitt i allt. Trots hård träning som kunde vara mellan 4-6 gånger per vecka (!) för min del så kom ändå uppsvällda magen fram, trötta leder och även några celluliter dök upp på låret. Detta är någonting jag vet både mindre och något större kroppar kan få så det har inte riktigt att göra med fettprocenten man har men ändå dök allt detta upp. Varför är frågan? Jag tränade ju hårt och ansåg att jag åt väldigt bra? Jag fick mina svar till slut av PT:n. När vi kom dit så mätte han alla våra värden i kroppen såsom fettprocent respektive hur mycket kroppen bestod av muskler etc. Vi fick mäta och väga oss. Båda har olika siffror men vi båda har ett lagom BMI men ändå ville vi mestadels få ut mer av träningen samt tona kroppen. Jag ville ha svar vad jag gjorde för fel och hur jag skulle åtgärda detta. Det visade sig att jag endast (?) hade något kg i fett jag kunde gå ner för att få ut rätt lagom toning i kroppen men att jag däremot hade nästan 6 kg vätska i kroppen som bara fanns där. Vi fick svara på lite frågor angående hur livsstilen ser ut och hur detta kunde ha uppstått. Efter mycket konsultation så har jag fått fram att mycket av orsakerna till mina problem i kroppen beror på 4 stora områden som jag bör se över. Dessa är: Stress, Hudvård, Sömn och kosten. Då jag har bra produkter för min hud så kan det i mitt fall bero mer på att jag har olika sömnrutiner samt att jag kan äta väldigt nyttigt i veckan men sedan ha vissa dagar när jag svullar istället. Såklart man ska unna sig men när jag tänker efter så går jag verkligen all in när jag väl ska unna mig. Någonting jag gör hela tiden är att stressa. Han kunde räkna ut hur länge denna vätska har "funnits" i mig och det kan gå tillbaka 8 år sedan. Hmm någon som kan koppla vad som hände för 8-10 år sedan? Då slog det mig. Min kropp har tagit skada av all hetsätning respektive "bantning" i den åldern och att min mamma gick bort. Allt detta har min kropp alltså bara tagit skada av och fortsatt stressa vilket gör att celltillverkningen i kroppen hela tiden påskyndar samt skapar nya tätt tätt. Så svårt att skriva ner i ord men om ni googlar på hur exempelvis celluliter uppstår så kan ni se lite vad jag menar. Detta gör kortfattat alltså att det uppstår gropar i underhuden och där fick jag mitt svar på det. Hur ska jag nu göra när jag vet hur mina rutiner har sett ut och vad som har gjort att mina resultat bara har stått still? Det ska jag berätta i nästa inlägg då detta blir sååå långt haha. Hoppas de är okej läsning! 
#1 - - Hanna:

Låter intressant. Skriv en kommentar till mig när du skrivit nästa del. :-)

Till top